Det gode menneske fra Sezuan.

ShuiTa: “Det later til at De glemmer at hun er et menneske og har sin fornuft i behold.”
Sun: “Har De noen gang hørt om kjærlighetens makt og kjødets lyst? De vil appellere til hennes fornuft, De, lissom. Hun har ingen fornuft. Hvis jeg legger hånden på skulderen hennes og sier: Du går med meg – så hører hun klokker i luften og kjenner ikke igjen sin egen mor.”
ShenTe: “Jeg vil gå med han jeg elsker. Jeg vil ikke regne ut hva det koster. Jeg vil ikke tenke på om det er klokt. Jeg vil ikke vite om han elsker meg. Jeg vil gå med han jeg elsker. Jeg har kastet meg i armene på Sun i en kjærlighetsrus. Jeg kunne ikke motstå stemmen hans, og kjærtegnene hans. Alt det sjofle han sa til ShuiTa, har ikke gjort ShenTe det spor mer fornuftig. Da han tok meg i armene sine, tenkte jeg: Gudene vil at jeg skal være god mot meg selv også. Ikke ødelegge noen, heller ikke seg selv. Fylle alle med glede, det er å være god.”
Gjenkjennelse? Hmmmmmmmm - ja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar