Budapest.

Så fikk jeg endelig julegaven av han beste. Vi fløy til Ungarn, fikk nøklene til leiligheten vår og hadde den beste ferien vi har hatt sammen hittil. Til tross for at jeg ødela foten min, og brukte to dager på å få tak i krykker, til tross for den svært skuffende turen til sykehuset, til tross for at vi mistet mye tid på grunn av et feiltrinn på dansegulvet, var denne ferien helt fantastisk.

Den første dagen gikk vi forbi flotte gatemusikanter i turistgata, ble servert sangria som 'en typisk ungarsk drikke', og dro på baren nærmest leiligheten vår. Her ble vi kjent med noen studenter; en finne, en tysker og en som var fra Ungarn. De ga oss tips om de beste stedene, og hadde med et kart hvor de forklarte alle plassene vi måtte besøke. 

Vi dro til Szimpla, vannpipebaren med fem barer på samme sted. Vi satt på en restaurant med fantastiske jazzmusikere, og hundrevis av turister som tok bilde med 'Budapest'-hekken utenfor. Vi lagde pyramide av myntene vi betalte middagen med og vi fikk sitte på bordet ved siden av en bedrift som feiret 10-års dagen sin. Vi dro på jazzkonsert til 25 kr og vi flørta med statuen på broa. Vi tok taxi overalt og vi fant hundrevis av fantastiske barer i store hager med hengekøyer, papplamper og flott musikk. Vi fikk spesialbehandling på trikken på grunn av krykkene mine, og vi tok t-bane helt opp til toppen av en av åsene på Buda-siden. Vi så da en av ruinpubene ble forvandlet til en dansesal til ungarsk folkedans og vi spiste fantastisk sjokolade-sufflé på en gallerikafé. Vi leide en sykkelbil på Margaret Island og vi drakk tonnevis av gontonic. Vi så solnedgangen fra en båtrestaurant og så hvordan byen lyste opp da det ble kveld. Vi dro på tivoli, og jeg ble kvalm av for mange karuseller. 

Så avsluttet vi turen på Budapest Jazz Bar. De hadde konsert, og den gamle kinosalen var stappfull av folk som ville se bandet. Da konserten var over, og vi var fulle nok til å prøve oss på Unicum-shots, møtte vi en amerikaner som var for full til å huske tekstene til Beatles. Så sa vi ha det til amerikaneren, sa ha det til Budapest, og dro hjem. Vi lot krykkene bli igjen på tivoliet og fløy tilbake til regnfulle, men likevel vakre Norge.

3 kommentarer:

  1. Hei! Jeg ser at det er en stund siden dette ble skrevet, men jeg vil bare si at jeg nå fikk enda mer lyst til å besøke Budapest! For en fin og stemningsfull skildring! Synd med foten, riktignok, men ellers må det ha vært en fin tur - og det finnes nesten ikke noe bedre enn fine turer, synes jeg. Riktig god torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fantastisk! Riktig god helg til deg og!

      Slett
  2. Budapest er fantastisk. Et sted jeg garantert skal tilbake til.

    SvarSlett