Afrika.

Ha det bra, Afrika. Ha det bra til netter på takterrassen med millioner av stjerner. Ha det bra til ville elefanter på to meters avstand og ha det bra til sjiraffer som spiser rett av hånda. Til massaier som hopper og til «spice wedding». Ha det bra til hus med stråtak og ha det bra til vinkende barn overalt. Ha det bra, Afrika.
Jeg vil savne deg, Afrika. Jeg vil savne dine varme februardager, når det snør og er kaldt hjemme. Jeg vil svane maset fra selgerne, når ingen fremmede prater til meg hjemme. Jeg vil savne hengekøyer, teltnetter, kokt banan i brun saus, lukten av kaffebrenneriet. Jeg vil savne «ta den ring og la den vandre» med små barn, jeg vil savne motorstoppene, jeg vil savne «hakuna matata» og «c’est la vie». Jeg vil savne nedoverdumpene og jeg vil savne «special price for you, sistah». Jeg vil savne den ferske frukten din til frokost, Afrika, og jeg vil savne de colaformede kioskene. Jeg vil savne lekser i veikanten og jeg vil savne de kalde dusjene med dårlig trykk. Jeg vil savne deg, Afrika.
Men jeg kommer tilbake, Afrika! Ja, jeg kommer tilbake til kvinnene med vannbøtter på hodet, til malariatabletter til frokost, til kaffe med masse sukker i. Jeg kommer tilbake til menn som klatrer opp i palmene og jeg kommer tilbake til bål og oljelamper når strømmen går. Jeg kommer tilbake, Afrika. Du blir ikke kvitt meg så lett.

1 kommentar: