Et hjerte uten meninger.

Hvorfor er vi ikke ærlige mot hverandre? Hvorfor lyver vi hverandre opp i ansiktene på hverandre, og etterpå sverger på at det vi sier er sant? Hvorfor prøver vi så himla mye å ikke provosere hverandre? Ser vi ikke at det er nettopp det vi trenger? At det er nettopp det som vekker engasjement. Å provosere hverandre, å vekke følelser i hverandre.
Det er fordi vi ikke vet. Det er fordi jeg ikke vet. Jeg vet ikke hva jeg mener, så jeg sier det jeg tror jeg mener. Jeg sier det jeg vet du vil høre, og det jeg tror jeg kommer fra hjertet der og da. Du tvinger på meg en mening, så der og da synes jeg du er fin på håret. Dønn seriøst. Det er fordi det egentlig ikke betyr noe hva jeg mener. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om håret ditt. Det er jo fint nok. Håret er der, og det ser bra ut. Om jeg med hånden på hjertet kan si at håret ditt er vakkert er bare et definisjonsspørsmål. Det er derfor jeg har så vide definisjoner. Fint, vakkert, “alt er vakkert til en viss grad”. Alt er ditt og alt er datt til en viss grad.
Men når jeg ikke vet hva jeg mener, når jeg ikke vet hva hjertet sier – er det da dét jeg skal si? “Jeg vet ikke hva jeg synes om håret ditt, fordi hjertet mitt mener ingenting om håret ditt? Om det er fint eller ikke klarer ikke mine øyne å se i dag”. Det er i alle fall sannheten. Er det dét jeg burdes vare? Ja, kanskje. Er det dét jeg kommer til å svare? Nei, aldri.
Jeg kommer til å fortsette å stå på mitt. “Du er fin på håret, jeg mener det.” Om jeg lyver? Jeg vet ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar