Skyggedans.

Her sitter jeg, bak disken, og tenker på gårsdagen. Jeg tenker på hvor nervøs jeg var da jeg gikk alene fra Oslo bussterminal til Youngstorget. Åtte voldtekter i byen sist helg. Overfallshysteri overalt. Jeg hadde lovet mamma å ikke gå alene, men hun trodde jeg var trygg hos ei venninne på Skedsmokorset. Jeg følte meg faktisk overaskende trygg i Oslo by også, jeg gikk aldri alene. Overalt var det mennesker. Brann-supportere, politihester eller mennesker som gikk i samme retning som meg. Oslo virket ikke farlig, og etter jeg møtte de fine folka, tenkte jeg knapt tanken på farligheter.

Jeg selger en kinobillett og tenker på at vi ikke rakk konserten, frøken haremsbukse, frøken olajakke, palestinagutten og jeg. At da vi kom til Blå, gikk alle ut. At da vi skulle høre på Forza, ble det 20-års grense på utestedet. Skuffede måtte vi gå over Akerselva og forbi den helsikes kule lampa, fortsatt med billettene i veska. De var ubrukelige nå. Så måtte vi trøste oss med kebab. Og røyk. Og samtaler om Israel, krig mot Iran og planet X.

Etter å ha lekt natteravner over hele byen, bestemte vi oss for å dra hjem. Palestinagutten skulle hjem til seg selv, mens frøken olajakke, frøken haremsbukse og jeg skulle hjem til frøken olajakke. Så ringte herr afrikaskjorte, og vi snudde hundreogåtti grader rundt og gikk til operaen i stedet. Der satt vi rundt et sterkt lys, røyka og lagde skygger på veggen. Danset på veggen og lagde skuespill på veggen. Kunst. Vi hadde kontroll over Oslo. Vi hadde utsikt, vi hadde en stor, hvit vegg. Vi hadde hverandre, og vi trengte ingenting annet i hele verden akkurat da.

Jeg sitter bak disken på jobb og husker at både frøken haremsbukse og jeg var vannjenta i går. At vi møtte herr rockegitar og at vi kom oss inn på Møllers alle sammen. Vi drakk øl og vin og røyka. Vi sang til The Doors og vi ble kjent med svensker. Jeg hukser at vi så vidt rakk den siste bussen, og at vi sov hos herr rockegitar alle sammen. Spiste frossenpizza og sov fire stykker i deilige senger.

Jeg ser på stempelet på hånda mi, tar en bit av godteriet og selger noen kinobilletter til. Husker at jeg hadde en fin kveld i går, og at livet er fint nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar