Snøkrystaller i øynene.

Dagens første lykkestund.
Å feire livet men en sigarett og en ny kjole i en lekeplass i Oslo. Jeg sitter der på huska og dingler med beina, ser opp og får snø i ansiktet fordi det endelig snør store snøflak midt i Oslos gater. Jeg smiler fordi en måke svever ensomt over hodet på meg. Jeg hører på Razika, og jeg kjenner hvordan tekstene nå har en ny betydning. Jeg kjenner meg sterkere. Gladere. Friere. Lykkeligere.

Dagens andre lykkestund.
En kaffe i den ene hånda, Lykke Li i ørene og kule, fine, ukjente mennesker i sidesynet. Barnegalleriet er på andre siden av veien og trikker kjører stadig forbi. Jeg sitter på den kafeen jeg så lenge har hatt lyst til å drikke en kaffe på – jeg gjør det jeg vil, fordi jeg kan.

Dagens tredje lykkestund.
Jeg setter meg på en trikk, ender opp ved Nasjonaltheateret og leier skøyter på Spikersuppa. To små jenter kommer og holder meg i hendene. Smiler til meg og blir borte igjen, slik at jeg blir alene. Alene sammen med alle de andre som står på skøyter en lørdag ettermiddag. Alene sammen med musikken som minner meg om sommer, sommer, sommer. Om sanningen skal fram, vil du ligga med mig då? Jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer – jag är nästan där. Æ synets du e kul og æ lika dæ, du e inteligent og likavæll har du funne ut om at du vill ligg med meg – det e det som e så digg med dæ. Sometimes it lasts in love, but sometimes it hurts instead. Fine sanger for meg der og da. Fine jenter for meg der og da. Fint liv – og jeg rakk å kjøpe nye strømpebukser også, fordi de andre ble hullete da jeg datt på isen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar